«ابتکار » از نتایج موضع گیری های متناقض از تریبون های رسمی درباره شرایط برجام را بررسی می کند

سردرگمی ملت در چند صدایی برجامی
امید عبدالوهابی
پس از خروج آمریکا از برجام یک نگرانی عمده بین دلسوزان جمهوری اسلامی ایجاد شده: «آینده کشور و انسجام ملت». اشخاص و جناح ها به ویژه اصلاح طلبان سعی دارند در پایه آنچه که منافع ملی خوانده می شود جامعه را از تفرقه باز دارند. تصور می رود که تریبون های مختلف نیز تلاش شان بر پایه ریزی این مسئله باشد اما برخی اشخاص هنوز پیام وحدت به گوش‌شان نرسیده و تریبون های رسمی را واسطه ای برای تک خوانی های سیاسی خود قلمداد کرده اند. جامعه ایران که در زمان بحران ها معمولا اجماع می کند این بار شنیدار صداهای متفاوت از میان برخی جریانات و مسئولان است؛ امری که می تواند به تفرقه ها دامن بزند، دولت و اصلاح طلبان را محکوم و در نهایت سود کلانی را به جیب جریانات افراطی و حامیان ترامپ واریز کند.
غلامرضا ظریفیان، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها از ضرورت اقدام و عمل برای شکل گیری وحدت می گوید: در این وضعیت ضرورتا بیش از این که گروه ها و جریانات میانی بیایند و در این عرصه نقش اصلی را ایفا کنند، باید بزرگان جامعه ما در عرصه های مختلف و کسانی که نقش کلیدی دارند در این الهام بخشی اهتمام عملی کنند. مسئولان کشور در سطوح مختلف باید با توجه به شرایط فعلی و همچنین توجه به پیش نیازهای وحدت و انسجام آن را عملا تحقق بخشند. او تفرقه طلبان را عامل مشکلات اساسی کشور می داند و می افزاید: باید به کسانی که در این جا غفلت می کنند و همچنان بر طبل تفرقه می کوبند هشدار داد. گاهی این غفلت به قدری غلیظ است که آدمی احتمال می دهد که نفوذی هایی هستند که مانع از این همگرایی می شوند. شناسایی اینها و نهایتا ارائه گام های عملی روشن در قبال افکار عمومی می تواند شرایط بهتری را برای ایران فراهم آورد.


اما ما در ایران هنوز حزب واقعی نداریم. اصلاح طلبان احزابی نوپا دارند، اصولگراها هم که اغلب سکوت می کنند. در این خلاء، تریبون های نماز جمعه، صدا و سیما، مجلسی ها و برخی نهادهای حاکمیتی بعضا دز تفرقه شان غالب و شعار اتحادشان قلیل است. حال چگونه انتظار می رود که عملا این موضوع جا بیفتد و جامعه بفهمد که یک صدا از ایران باید شنیده شود؟
ظریفیان تصریح می کند: این رویه ها و شیوه ها در گذشته هم رخ داده و حاصل آن بیشتر افزایش شکاف ها و گسست ها در میان مردم بوده است. چنانچه از این تجربه زیسته ای که داریم غافل شویم از دو محور آسیب می بینیم. یکی اینکه ما جامعه مذهبی و معتقدی داریم و سنت های الهی کار خود را می کنند. در زمان وقوع خطر چنانچه بر آن سنت ها گام نگذاریم و همچنان دعواهای جناحی و سلیقه ای و مچ گیری های بی حاصل داشته باشیم، عنایت الهی مشمول حال ما نخواهد شد. دومین محور علمی و تخصصی است. جوامعی که به شکاف ها دامن زده و مرز بندی ها را بیشتر می کنند، فرصت های شان را از دست می دهند و تهدید ها را بیشتر می کنند.
عضو شورای مرکزی مجمع ایثارگران انقلاب اسلامی ماه رمضان و محافل مرتبط با آن را فرصتی مناسب برای جا انداختن گفتمان همدلی می داند و تاکید می کند: جلسات و افطاری های متعددی که برگزار می شود، می تواند در جهت انجام پیش نیازهای اساسی انسجام ملی و اولویت هایی که در جامعه ما باید به آن اهتمام کرد و تقویت امید اجتماعی و طرد کسانی که بر طبل شکاف و اختلاف می زنند تاثیر بسزایی بگذارد. در این باره بزرگان اصلاحات حتما توجه لازم را بکنند.
برجام ستیزان داخلی عاملان چند صدایی
فاضل میبدی عضو شورای مرکزی مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم به دو رویکرد در قبال برجام اشاره دارد و اینکه عامل اساسی چند صدایی در محافل و منابر برجام ستیزان داخلی هستند. آنچنان که می گوید: ما دو رویکرد نسبت به برجام داشتیم؛ یکی لابی اسرائیل و جان بولتون و ترامپ و برخی کشورهای عربی و دیگری برجام ستیزان داخلی؛ انسان های افراطی تندی که می خواستند دولت نتواند کارش را انجام دهد. حالا که آمریکا خارج شده بسیار خوشحالند که معامله برهم خورده و در همین راستا در مجلس برجام آتش می زنند، تبریک می گویند و تیترهای کیهان و سایر اعوان این جریان را همگی می بینیم و متاسفانه آنچه که برای شان اهمیتی ندارد منافع ملی است. اینکه هرکس بیاید علیه دولت و دستگاه دیپلماسی کشور اطلاعیه بدهد و در هر چیزی دخالت کند درست نیست او اطلاعیه ها، بیانیه ها و مصاحبه برخی اشخاص را مانع رسیدن صدایی واحد به جامعه عنوان کرد و گفت: ما اکنون نیاز به همدلی و هم افزایی و اتحاد و یکدلی داریم ولی بیانیه ها نتیجه بدی دارد. آنها از دولت تقاضای عذرخواهی می کنند. کار خیلی خوبی است که در ادبیات کشور ما عذرخواهی باب شود، بسیار هم حسنه است اما چه کسانی قبل از دولت روحانی به مردم عذرخواهی بدهکارند؟ شرایط فعلی ما دستاورد دولت احمدی نژاد است. آن کسانی که دولت را کریمه و منسوب به امام زمان (ع )خواندند و برایش کرامت ها درست کردند و بسیاری موارد دیگر باید عذرخواهی کنند یا دولت کنونی ایران؟ زیان هایی که آن دولت برای کشور و نظام ایجاد کرد بیشتر بود یا زیان هایی که برجام ایجاد کرده؟
همه این تندروی ها از یک جا آب می خورد؛ جناحی در مقابل جناح دیگر تا از خروج آمریکا از برجام ابزاری علیه دولت بسازند. ما نباید در تریبون ها، دولت را که محور اصلی کشور است تضعیف کنیم. این استاد حوزه علمیه نتیجه این نوع سخن پراکنی را بر جامعه چیزی جز سردرگمی و تشویش و تفرقه نمی داند چنانکه می گوید: این رویکرد نهادهای حاکمیتی تاثیر بسیار بدی بر آحاد جامعه می گذارد. قصه دی ماه سال گذشته بسیار تلخ بود و ممکن است تداوم یابد. به جای طلب عذرخواهی از دولت به دنبال حل مشکلات کنونی باشیم. نقد دولت چیز خوبی است اما اینکه دولت بخواهد عذرخواهی کند یعنی آقای روحانی! شما و دولتمردانت‌ان کار خلاف شرع کرده اید و باید بیایید توبه و عذرخواهی کنید. مسائل سیاسی کشور با تدبیر و عقلانیت، گفت‌وگو و مذاکره حل می شود نه اینکه روحانیت سیاست نشناس مسائل جناحی را درگیر شرع کند و برای دستگاه دیپلماسی و دولت تعیین تکلیف کند. این خسران ایجاد می کند. او در نهایت راهکارش را مطرح کرد: باید بزرگان را نصیحت کرد. مردم که بیچاره ها دائم در حال فداکاری هستند، این مسئولان ما هستند که باید خود را از سردرگمی در آورند و به جای دعواهای جناحی، منافع ملی را ارجح بدانند. امروز تنها راه حل کشور ما در داخل تفاهم و آشتی و ایجاد وحدت ملی و گفت‌وگو در خارج از کشور است.
زهرا ساعی نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی است که رابطه خوبی با مطبوعات دارد. او نیز نگران مردمی است که بین اظهارات منفی و مثبت سیاسیون گمراه می شوند: وحدت در کشور بسیار حائز اهمیت است. قوای سه گانه مردم و سایر نهادها باید به وحدت دامن بزنند. باید تیم دیپلماسی کشور را حمایت کنیم تا در فضایی آرام با عقلانیت تمام کار را پیش ببرند. این مسئولیت بر عهده وزارت امور خارجه است که تحت تدابیر مقام معظم رهبری عمل می کند. افراط در مسائل مثل سمی است که در هر حوزه ای وارد شود کشنده است و ایجاد تشنج و ناآرامی می کند و نتیجه نهایی آن ناامیدی است.
او نقد را درست ولی زدن جناح مقابل را عامل تشتت مردم می داند و دراین باره توضیح می دهد: تاحدی موضوع حالتی طبیعی دارد چون در تمام دنیا احزاب و گروه ها گرایشات متفاوتی دارند و نقد می کنند و اتفاقا نشانه توسعه سیاسی است. اما اگر این مسائل حاشیه درست کند تا جایی که بخواهد دستگاه دیپلماسی کشور را تضعیف کند کاملا مذموم است بنابراین هر دستگاه وظایف خودش را دارد و باید به کار خود برسد.
عضو فراکسیون امید مجلس در واکنش به برخی اطلاعیه ها و مصاحبه ها تصریح می کند که: مسئولان نظام بدون غرض ورزی سخن بگویند، خویشتن داری کنند و منافع ملی اولویت قرار گیرد تا بتوانیم وحدت رویه داشته باشیم. اینکه دولت را بزنیم از سوی هرنهادی مذموم است و وحدت ملی ما را مخدوش می کند. ما باید همسو و همگام باشیم. اگر رادیکالیسم حاکم شود جامعه جهانی هم بیکار نمی نشیند، موضع مسئولان ما را رصد می کند و اگر پیام ما به جهان وحدت و یکدستی باشد صد در صد بر تصمیمات بین المللی اثر مثبت خواهد گذاشت. دستگاه دیپلماسی کشور دارد کار خودش را با قدرت پیش می برد پس ما نباید بیانیه و اطلاعیه بدهیم تا جامعه جهانی به این نتیجه برسند که ما تعدد نهادهای تصمیم گیری
داریم.
آنچه که از سوی صاحب نظران ضروری می نماید، جلوگیری از افراط و تفریط است؛ موضعی یکدست و واحد در برابر مشکلات خارجی، حمایت از تدبیر دولت در تداوم برجام، نقدهای منصفانه از سوی متخصصین و دوری از هرگونه دعواهای گروهی و جناحی و گرفتن ماهی از آب گل آلود. مردم تنها در این شرایط است که می توانند بار دیگر با همبستگی راه مقابله با مصاعب را هموار کنند؛ مردمی که نشان داده اند هرکجا برای پیشرفت ایران همراه هم بوده اند سخت ترین موانع را از سر راه برداشته اند و حماسه آفریدند.
سایر اخبار این روزنامه
ظریف در نامه به دبیرکل سازمان ملل متحد: آمریکا مسئول نقض برجام بوده و باید خسارت‌های «ابتکار» از اهداف استفاده از دستگاه اسکن عنبیه برای شناسایی معتادان متجاهر گزارش می دهد «ابتکار » از نتایج موضع گیری های متناقض از تریبون های رسمی درباره شرایط برجام را بررسی می کند هاشم زایی در گفت وگو با «ابتکار» از دلایل اقدامات تندروانه افراطیون می گوید برخی تحت تاثیر غیرمستقیم سرویس های اطلاعاتی خارجی عمل می کنند جلال‌خوش‌چهره شلتاق اسرائیل زیر چتر واشنگتن احمد نقیب زاده در گفت‌وگو با «ابتکار»: راهکارهای جامعه مدنی، مسالمت آمیز و صلح جویانه است «ابتکار» ظرفیت تبادلات تجاری ایران و کشورهای همسایه را بررسی کرد تجارت با همسایگان راهگشای اقتصاد ایران سفارت آمریکا در بیت المقدس در خونین‌ترین روز فلسطینی‌ها افتتاح شد روز تلخ قدس رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش: کسی به ناحق با ما وارد جنگ شود، پاسخ پشیمان‌کننده‌ای خواهیم داد رئیس مجلس در اجلاس اضطراری فلسطین اقدام آمریکا در انتقال سفارت تل‌آویو و مساله‌ هسته‌ای ایران بی‌پاسخ نمی‌ماند